Tuesday 18 March 2014

First Scan

Bismilillahirrahmanirrahim..
setiap benda yang berlaku pasti ade hikmahnye :)

bermula dengan aku merasakan peranakan aku jatuh, dan aku rase macam ada keputihan.

aku ajak suami cari gyne.

hari pertama cari gyne..kami ke KPMC. main redah gitu je. sekali tengok doktor lelaki yang bertugas. aku taknak.
aku ajak suami aku gi klinik pakar lain..
sampai klinik tu dah pukul 9 malam, klinik dah tutup.
cari pulak klinik lain...hmm..klinik famili. dah la bukan panel aku. so kitorang balik malam tu.

dengan aku rase sakit-sakit pinggul ni. rase sedih pun ada..huhu..apekah nasib aku nanti?
peranakan dah jatuh ni..

sebelum sampai rumah, aku ajak suami singgah tesco jap.nak cari produk-produk kacip fatimah ke ape ke yang boleh membantu supaya tak makin jatuh.

so aku pun beli pencuci sireh emas dengan harum malam..
aku tanya akk tu, "bf mum boleh minum ke harum malam ni?"
"semua perempuan boleh dik, kecuali preggy mum"
"preggy? alamak, nak kene test dulu ni" aku pikir.

so aku g farmasi pulak, amik pregnancy test yg paling murah, RM6 je.hehhe
balik, mandi, solat, tido.

esoknye pagi-pagi tak sabar-sabar nak test. sebab nak minum harum malam tu..hee
sekali......
double line....
aku termenung...
aku mengandung ke? camne aku nak mengandung ni dengan rahim da jatuh ni?
lama aku termenung...berfikir...

lepas tu mandi. siap-siap..gi keje.
kat opis, sebbaik bos aku cuti. sebab aku dapat rasekan aku akan hilang fokus arini..

keje aku asik mengoogle je sane sini. bolehke mengandung kalau rahim jatuh?
jumpe pulak link, kalau rahim jatuh ada posibbility mengandung luar rahim..
ah...sudah. aku kene jumpe gyne gak ni.

balik keje,amik maritza..
sambil susukan dia, aku tanya maritza..Maritza nak adik tak?
dia senyum-senyum sambil angguk-angguk..hehe comel je.maritza nak jadi kakak dah..hahha.
lepas menyusu dia asik cakap.." aaadik...aaadik" hihi

bile asben balik, dia duduk-duduk dgn aku & maritza..borak-borak sikit, dia tanya khabar aku..pastu tanya aku..pregnant ke?
hehe..aku gelak je, dia ulang lagi soalan yg same. aku angguk.haha
" ooo..tak bagitau abang pun ye"
"hehe..saje. nak bagi masa kat diri sendiri..Maritza org pertama yg tau"
haha...

esoknya kt opis aku cek dgn HR, mcm mana procedure nak gi spital gune kad panel ni. HR aku explain, then balik keje tu, aku ajak asben gi klinik. amik referral letter.
esoknya gi opis, anta referral letter kt HR, then HR apply GL dari pihak insuran.
malam tu kami ke KPMC lagi..

doktor scan nak tengok kedudukan rahim, scan-scan ternampak kantung baby..
" awak pregnant ni. panggil suami"
scan-scan lagi, doktor cakap masih terlalu baru 5w5d. EDD 26oktober2014.
Alhamdulillah, kedudukan dalam rahim..

insyaAllah, lagi 2 minggu kene datang untuk scan lagi, utk confirmkan EDD. sebab terlalu baru, doktor tak boleh nak bg exact tarikh bersalin..

sekian saje cerita scan yg pertama anak ke2 saye..ahhahah

2 comments: