Thursday 27 March 2014

Menghentikan kebiasaan anak minum susu pada waktu malam

Assalamualaikum...
Proses pertama untuk melatih Maritza minum susu formula di siang hari, Alhamdulillah. dah berjaya..
cubaan pertama aku bagi susu fresh milk.. kesian dia...cirit birit. perut tak tahan..
so, cubaan kedua..aku bagi susu dugro plain...Alhamdulillah. mulanya dia masih berak-berak, mungkin kesan dari fresh milk tu. tapi setelah seminggu, dah nampak perubahan.dah semakin ok..
so aku rase aku nak maintain je susu dugro tu.

Minggu pertama, aku hantar 3 botol susu aku, sebotol je susu dugro. tu pun 2 scope je. untuk 80ml.
Masuk minggu kedua, aku dah mula hantar 2 botol saje susu aku, 2 botol lagi susu dugro tu..
buat slow-slow transition. tak nak perut dia terkejut kene tukar susu..
sampai stok aku abis, insyaAllah pertengahan bulan 4, lepastu maritza akan fully minum susu formula.

lepas aku da bagi fully susu formula waktu siang, aku nak train dia untuk stop menyusu waktu malam.
ni antara step-step yang bole cuba diapply:
1) bagi maritza makan kenyang-kenyang sebelum tidur. kalau boleh jangan putus makan la.. bagi je biskut ke, roti ke, buah ke, calcium ke..ape-ape jela supaya aku tak rase bersalah dia nangis tengah-tengah malam.. aku yakin dia bukan nangis sebab lapar.
2) bagi dia minum susu sebelum tidur. untung-untung dia terus tidur time minum susu tu, sebab dah kenyang+ngantuk..hehe
3) biar dia tidur berdua je ngan ayah.. sebab kalau tidur ngan aku dia masih boleh tarik aku bg susu kat dia..ehe
4) pakat dengan ayahnya supaya kering hati. biar dia menagis nak susu..insyaAllah 3,4 hari dia akan berhenti la tu.

Aku pernah baca satu blog orang putih ni, anak dia 6bulan dia dah stop bagi susu malam-malam. then dia dah train budak tu tido kat katil dia sendiri..target aku macam tu la..
aku nak train maritza tak minum susu malam-malam.. nak ajar dia, waktu tidur adalah untuk tidur. bukan untuk makan..
once dia dah ok, aku nak train dia tidur sendiri pulak.. insyaAllah..
yang tu aku belum stadi lagi macam mana nak pisahkan tidur. tp buat masa ni, tula target aku. nak stopkan minum susu malam-malam..

anak kita, terpulang kat kita macam mana nak train diorang..semoga aku berjaya..Amin

No comments:

Post a Comment