Friday 25 July 2014

Fully wean off - BF journey saye

Assalammualaikum....
hehehe..blog lain semua sibuk wat ucapan raye, aku sibuk pulak nak update wean off story aku..hehe
tak kesah la kan. dah benda ni berlaku masa-masa nak raye.kene la cite..hahaha

ok, bermula dengan maritza kene gingivitis aritu. sejak-sejak demam dan gingivitis, dia jadi makin manja, makin nak mengempeng je..kalau sebelum ni time nak tido je nak kene ngempeng. tapi sejak demam tu, tak kira masa..asal rasa nak susu je, nak ngempeng.. anak sakit, kita layan je la..bagi la ikutkan..kalau tak, nanti dia sedih, lagi cian. dah la tak lalu makan, tak lalu minum..itu je yang dia lalu, kita pulak taknak bagi..

disebabkan gingivitis ni virus, maka kaedah sepatutnya lepas je menyusu, kita kene bersihkan balik nipple kita. tapi kalau dah menyusu tengah-tengah malam, mana nak sedar bila dia abis menyusu kan?..jadinya aku tertido, dan dia sambung menyusu next session tanpa aku membersihkan nipple.
akibat dari tu, nipple aku macam ade luka sikit. luka sikit, tapi perit, pedih...

walau sakit, pedih, perit..aku bagi jugak maritza..sebab dia tak boleh minum pakai botol. sakit mulut dan tak selera..

lepas je dia sembuh, lebih kurang minggu lepas kot. tiap kali dia nak susu aku, aku akan pujuk dia..aku cakap "susu ibu sakit, luka...maritza minum susu botol boleh?"
mula tu dia taknak dia nangis-nangis nak jugak. aku tunjuk la luka tu..dengan muka kesian..bila dia tengok luka, dia pun jatuh kesian kat ibu dia ni...
sampai ke malam pun, aku cakap "ibu sakit, kesian kat ibu kan"... bila aku cakap macam tu dia terus minta susu botol.

bermalam-malam jugakla aku try kaedah tu, sampaikan luka dah baik pun aku still cakap macam tu..
sampaikan dia dah tak minta lagi la..Alhamdulillah..
dah dekat 4,5 malam jugak dia dah tak merayu nak susu aku..mungkin dia dah faham.. ibu sakit, mesti kene minum susu botol. jadi sebelum tido, dia akan minta susu dan suruh aku atau suami bangun untuk buatkan susu untuk dia. bukan lagi susu ibu :) :)

tapi kesan dari wean off ni, dia susah sikit la nak tido. kalau dulu, tak sampai 10minit, kadang-kadang dia dah lelap. tapi bila susu botol ni, makan masa betul. kadang tu, lebih sejam..dia golek sane tak kene. baring atas ibu, tak kena, baring sebelah sana pulak, tak kene jugak, minta ibu tepuk, minta ibu peluk pun  tak kena..kesian dia.. mencari sumber untuk melenakan diri sendiri.

orang kata sedih wean off ni, aku tak la rasa sedih sangat, tapi aku sedih bila tengok dia berdikari untuk cuba melalikan mata dia untuk tido..kadang dia panjat aku, pijak aku sebab nak tengok tingkap (dah tak boleh tido, nak cuci mata pulak kot) aku termarah dia, sebab sakit kan..tapi selalunya aku biarkan aje..sebab kesian kan.
Alhamdulillah cara kami putus susu agak mudah. tak perlu aku nak tipu dia, nak marah dia, nak letak benda pelik-pelik, nak kene asing tido..sebab maritza memang budak yang mudah dibentuk..Alhamdulillah ada hikmah disebalik sakit 2minggu dia tu.

Maritza, terima kasih ye sayang... sebab memudahkan urusan ibu...maritza memang anak yang baik..ibu sayang maritza... i love u manja ibu..mmuuaah pipi bambam anak ibu sikit!!

No comments:

Post a Comment