Sunday 17 January 2021

Guideline menyimpan EBM

 Assalammualaikum..

Ok, first of all..ni bukan standard guideline ye. cuma ni guideline cara aku.bagi memudahkan cara menyimpan dan menjimatkan space fridge dan menyenangkan untuk kita apply FIFO (first in first out).

Aku tertrigger untuk buat guideline ni sebabnya aku ni walaupun dah anak ke tiga, tapi baru first time guna deep freezer untuk simpan susu. dulu kenapa tak guna deep freezer? dulu masa anak satu, Encik Yayang jauh. jadi memang jarang memasak.jadi freezer tu memang penuh dengan stok susu je. pulak tu, dulu pakai bekas dadih je. masa tahun tu, storage bag mahal-mahal ye. sebab tak ramai lagi orang yang breastfeed anak. Bila masa anak kedua pulak, rumah kami jauh dari ofis. jadi tak masak jugak.masak weekend je.beli barang basah tak banyak.masak untuk sabtu ahad je. Weekday, memang makan luar ataupun tapau siap-siap sebelum balik rumah. Dan yang paling menjadi sebab tak beli deep freezer sebab aku berpantang rumah mak aku. jadi stok susu susah nak pindah-pindah. buat stok ala kadar je, dah naik keja baru gigih sikit buat stok.

Berbeza time anak ke-3 ni. berpantang rumah sendiri. ahli keluarga pun dah ramai. stok barang basah dangan stok makanan frozen kena banyak. lebih-lebih lagi musim covid ni, kami memang makan kat rumah je. masak makan. memang jarang sangat dah makan kat luar. order makanan pun sekali sekala. dengan masa aku pantang tu, ada CL ada husband ada mak aku, jadi memang ramai ahli dalam rumah ni. siap makanan frozen ke aiskrim ke tumpang deep freeze sekali.

Bila masa aku beli deep freeze ni? masa mengandung aku dah plan nak beli sebenarnya. tapi dok la fikir, mana nak letak.rumah dah la comel je ha. dapur pun kecik molek je..puas mikir. siap dah beli rak baru.tp lepas tak sampai sejam cancel order sebab rak sedia ada muat je untuk di modify (tp seller tu tak approve cancel, dia proceed jugak pos. pos2.salah plak tu.hahah. dah kene return and refund). deep freezer nya pulak, elok hari aku admit dia sampai.haha.. Eh, panjang pulak cerita deep freezer ni. orang nak carita cara simpan susu kan.adoi..

Aku masa dah beli deep freezer ni, dok la cari cara nak simpan susu ni. supaya mudah, dah stok susu lama tak expired. tapi punya la susah yakmat nak jumpa. macam takde je orang share. so meh la aku share, kot-kot boleh jadi panduan juga untuk mummy baru.

Step pertama. Susu yang diperah tu, simpan dalam kuantiti yang ngam-ngam untuk sekali feeding baby.Mula-mula tu memang kita tak tau berapa banyak sekali feeding kan. so..setiap kali perah tu, simpan dalam botol storage dulu. ngam 3oz baru transfer dalam storage bag. sebab biasa anak awal-awal tak banyak sangat minum. 3 oz tu pun kadang tak abis. tapi standby jela. kadang budak kuat minum..memang nak sampai 3oz. Oh susu dalam masa 24jam boleh mix. jadi korang jangan stress kalau perah-perah dapat tak sampai 2oz. takpe. nanti next session perah lagi. boleh campur bagi jadi 3oz tu. Susu pulak masuk dalam storage bag yang bersaiz 7oz ye. jangan cari storage bag kecik-kecik. nanti gemuk, susunan tak cantik..hihi..

Step kedua. Susu yang dah simpan dalam storage bag 7 oz tu pastikan korang buang sebanyak mungkin angin dalam tu. supaya takde airlock, dan beg tu boleh kempis bila dibaringkan. Macam mana nak buang angin tu? kalau jari korang panjang, cuba kepitkan bag tu sampai ke ziplock dia tu. kalau jari tak panjang, baringkan bahagian yang takde susu tu tepi meja, tekan sampai ke ziplock tu. alah, tak kisah la mcam mana pun cara, asalkan terbuang angin tu, plastik jadi kempis, susu tak tumpah.ye sudah. Susu perahan tu jangan terus masuk freezer ye. letak kat chiller dulu beberapa jam..semalaman pun takpe. sebab susu kat chiller kan tahan 3 hari. tujuan dia supaya suhu susu tu jadi sejuk sebelum masuk freezer. idokla terkejut dia nak membeku.

baringkan macam ni dalam chiller dan dalam freezer. supaya dia menipis..buang selagi byk airlock dia. macam EBM aku tu still ada airlock, then baru keluarkan dari chiller nak transfer ke freezer.

Step ketiga. Masukkan dalam satu kotak dulu untuk bagi cukup bilangan 15pek sebelum ditransfer ke another ziplock bag. lepas dah masukkan dalam ziplock bag tu, letak numbering. dan tarikh kalau boleh, supaya senang untuk apply FIFO tadi. last sekali dalam deep freezer tu pun susun beg-beg tu mana susu baru duduk bawah, susu lama duduk atas.senangkan kerja sendiri. macam dalam gambar bawah ni.

susun secara baring dalam freezer, supaya storage bag nipis-nipis.pakai storage bag saiz besar.


susun storage bag secara menegak dalam ziplock bag tu
letakkan numbering dan tarikh sekali kalau boleh. macam aku beg no.1 susunya dah abis, jadi aku recycle balik ziplock ni jdi no.4 pulak sbb stok plastik dah abis time ni.huhu


susun elok-elok, kemas-kemas tak susah nak apply fifo


susunan dalam deep freeze; yang susu lama duduk paling atas, susu baru duduk paling bawah. kalau perasan susu dalam bakul tu, ada susu awal-awal dulu. aku simpan.guna time baby tak sihat.sebab susu tinggi kolostrum tu

Aku cadangkan korang yang nak buat EBM ni, kalau tak guna cara ni pun, terus guna cara yang betul untuk simpan susu tu dari awal. kalau korang tangguh-tangguh, susu dah menimbun baru nak susun memang serabut. dengan ada susu yang gemok la. susu tak sama kuantiti la. susu lama bercampur aduk dengan susu baru. nanti patah semangat nak buat stok pulak. kalau korang nak simpan 5oz atau 6oz sekali pun takpe. tapi make sure storage bag lagi besar. supaya dapat susun nipis-nipis.jimat ruang peti korg.

OK tu jela, anak dah nangis nak susu...bye



No comments:

Post a Comment