Friday 8 January 2021

MRI Ibu

 Assalammualaikum...

Hai, untuk tahun ni sebenarnya dah masuk kali ke-3 aku buat MRI. dan MRI kalini, actually doktor dah inform nak buat bulan 12, lepas aku bersalin. so aku pun dengan yakinnya, booking la date 18-Dec, ngam-ngam waktu tu ari ke 44 pantang. kira last day pantang la kan. aku dah call PA doktor aku. dia pun dah arrange macam-macam.. dah bagi tahu pukul berapa kene datang, apa procedure, boleh makan time bila..aku rasa macam dah complete la. 

Plan asalnya aku kene admit sebab senang settle sume satu hari. tapi bila tiba hari kejadian, kami tukar jadi outpatient je, sebab kalau Mia nak stay in, dia kene buat Covid test, aku macam malas la nak mencemarkan Mia..so aku decide outpatient je. aku mintak PA aka nurse doktor aku tu utk deal dengan insurance aku supaya dapat charge macam in-patient, tp process out-patient. dan aku mintak, review result hari yang sama. tak larat la dengan anak kecik nak dok berulang hospital. dah la jauh.

So, pagi-pagi 18hb tu, aku, Encik Yayang dengan Mia siap-siap. pukul 7.30pg paling lambat untuk keluar dari rumah. sebab perjalanan sejam jugak nak sampai ke hospital tu. Maritza dengan Musfira, tinggal dengan atuk opah je. 

Ngam-ngam sampai kat sana pukul 8.15, pintu bilik doktor pakar pun tak bukak lagi time tu, so kami que jelah. pintu bukak, aku register, then terus kene amik darah. katanya untuk buat contrast test..cek buah pinggang apa semua. Lepas tu, kami pegi makan..PA pesan makan "light-light je ye", jadi aku makan donut je 2 ketul dengan hot chocolate.

Pukul 9.15, doktor dari imaging department call, suruh aku naik utk proceed dengan MRI. aku mintak tunggu sampai 9.30, nak abis kan makan. naik atas, aku susukan Mia kejap, then serah diri. lepas tukar uniform sume, doktor tu brief aku procedure dan mintak aku turunkan tanda tangan. Masa tu jugak aku diberi tahu yang aku akan diberi suntikan gadolinium masa MRI berlaku. aik, sebelum ni takde pun kene inject-inject. so aku inform la diorang, yang aku ni breasfeed baby, boleh ke amik ubat tu.diorg kata aku tak boleh menyusukan anak selama 24 jam. eh, aku pun refuse la, tak boleh la macam tu, sebab aku tak prepare susu untuk Mia. aku minta diorang check kalau aku boleh skip injection tu. Tapi tak dapat, kalau aku taknak inject aritu, diorang akan schedule aku hari lain..laa.. pulak. so aku bincang dengan Encik Yayang, aku susukan Mia, at the same time perah jugak susu. Then masa sejam setgh aku tgh MRI tu Encik Yayang bole hantar Mia balik dulu, kalau dia lapar, susukan kejap.

Mujur Encik yayang ni memang seorang yang bole dibawak bincang dan tak berkira tenaga..huhuu..alhamdulillah..

So, all the way balik tu, Encik Yayang cakap Mia tido je. kenyang agaknye..hehe..

Berbalik pada cite aku, lepas je siap MRI, aku tunggu Encik Yayang untuk review result sama-sama. oh ye, sebelum Encik yayang hantar Mia, dia tapaukan aku karipap dengan susu coklat. lepas je MRI tu, macam pening sikit, so aku makan tu je dulu.

Dalam pukul 2 macam tu, kami review result dan doktor pun cakap benda yang sama, aku tak boleh direct feed baby within 24-hours..susu yg perah tu kene buang je..huhu..sedih woo..

total aku perah dan buang dekat-dekat 15oz ade kot. Malam tu pulak aku kene bengkak susu..Ya Allah sakit rase mcam nak pecah. menitik gak la air mata aku..huhuu..

Lepas pukul 11pg tu, aku dapat susukan Mia balik, lega dan bersyukur sangat-sangat..hilang segala sakit aku.

Mia pun dah terbiasa sedut puting botol susu kuat-kuat, bila aku direct feed, dia mcam terconfuse. kuat betul dia hisap sampai aku terjerit, dia pun terkejut.haha..lepas tu baru dia perasan kot. ni ibu bkn botol susu, barula dia sedut macam biasa balik..haih..tak bole nak bayang la kalau kene lagi macam tu. Aku tak boleh benda-benda unplanned ni. Mujur jugak aku ade dalam 6 pek (3oz) stok susu kat rumah mak. tu jela bekal untuk Mia sepanjang aku kat hospital. Malam tu balik rumah, macam zombi aku takut nak tidur..sebab takut terbagi Mia susu aku..fuhh

Okla, doakan aku baik-baik aje untuk membesarkan anak-anak aku ye

last perahan susu untuk dibuang...sedih betul

patut la kene cucuk, senang nak masuk ubat anytime rupenye..huhu

dah jadi yearly activity pulak kene MRI

 

No comments:

Post a Comment