Monday 4 January 2021

Hari Pertama Mia ke Taska

 Assalammualaikum...

Harini hari pertama aku hantar Mia ke Taska. Taska tu tak jauh pun, depan area rumah aku je. Tapi perasaan dia..MasyaAllah...hilang fokus terus aku.

Beg-beg Mia semua dah siap seawal pagi semalam..ye pagi-pagi ahad lepas subuh, terus aku kemas beg dia. Aku takut ada barang tertinggal. lepas tu aku suruh kakak-kakak (Maritza dan Musfira) pun kemas beg transit diorang. sebabnya aku officially dah start bekerja harini. Work from home untuk seminggu.

Jadi harini, pukul 5.30 pagi aku dah bangun, aku mandi dulu. pukul 6 aku kejutkan Maritza dgn Musfira pulak. Mia masih tido time ni. Pukul 6.30 dia bangun. terus aku susukan dia dulu. Harini mood dia baik je. bangun pun tak bunyi. lepas minum susu senyum-senyum je dia.hmmm..cair Ibu. lepas dah susu, aku tinggalkan je dia sorang-sorang dalam bilik, pun xde bunyi.dia main sorang-sorang...waaa..baiknye anak ibu. macam faham je ibu takut dan kalut pagi ni.

Lepas dah bagi kakak-kakak makan, kami keluar, dalam 7.20 pagi dah terpacak depan taska. tapi ticer takde lagi. so sambil tunggu ticer, aku susukan dia lagi. kakak-kakak sibuk main kejar-kejar. takpela main situ, biar cergas sikit. dalam 7.30 ticer sampai.. aku pun ape lagi, sampai kan amanat la..

Beg ada 3. pertama bakul toiletries, bakul tu aku pesan nak tinggalkan je kat taska. ada sabun Mia, lotion, minyak tropika hair and body, minyak yuyi, pureen nappy cream, sikat, berus gigi, wet tissue dengan cotton buds. tuam je aku tak bagi, sebab dah tanya owner, dia cakap takde tuam-tuam..cian Mia.

Beg yang kedua, beg susu. aku bekalkan 6 pek susu, kuantiti 3oz setiap storage beg tu. aku selang selikan susu frozen dengan susu chilled. aku buat numbering kat beg-beg tu, tapi tak berapa nampak la. takpe, esok aku tampal sticker pulak la. susu nombor 2, 5 & 6 susu fresh (simpan kat chiller je). susu 1,3 & 4 susu frozen (simpan dekat deep freezer). Aku pesan dah kat ticer-ticer, guna susu ikut numbering. harap diorg ikutla.. kejap lagi nak cari sticker, bagi ticer mudah sikit keje.

Beg ketiga, beg baju.. aku pun dah lupe masa maritza dengan musfira macam mana, tapi untuk Mia, aku letak 3 set baju siap dengan barut, mitten booties. sehelai napkin, sehelai bedung, sehelai sapu tangan. then 5 keping pampers. harap cukup la.

Lepas da bagi amanat kat ticer, Mia pun dah abis menyusu, aku hantar dia dalam taska..Allah perasaan masa tu macam keliru sangat. yelah, betapa lama dok dalam pelukan ibu je selama ni, arini kene hantar kat orang. masa pass dekat ticer tu, aku pun terlupa nak cium dia...huhu...sekarang ibu dah rindu 😭😭

Perasaan masa hantar Mia ni rasanya sama macam masa hantar Maritza dulu la kot..sebab hantar dia sorang-sorang je pada orang yang kita tak kenal. Masa Musfira dulu, at least aku hantar dia masa tu ade Maritza temankan sekali. ni sorang-sorang dia je. kat taska pulak tu..semoga Allah lindungi lah anak-anak aku.

Lepas dah hantar Mia, aku nak hantar Maritza dengan Musfira pulak dekat transit diorang.. masa ni aku rasa lost sangat. ape yang budak-budak berdua ni cakap, aku tak fokus pun. sampai kat transit, aku hantar diorang. tapi lupa nak keluarkan beg dari bonet. mujur cepat perasan, kalau tak, tak pasal kakak-kakak bosan takde phone, takde makanan kudap-kudap.

dalam kereta masa nak balik pun aku fikiran aku melayang-layang.. macam still tak boleh fokus. Dah sampai parking aku cek dulu seat belakang, betul ke semua aku dah hantar ke taska dgn transit. Bila dah sampai depan pintu rumah pulak, boleh pulak aku lupa nak amik kunci rumah. aku dok fikir, rasa dah amik..ke jatuh mana-mana ek? rase macam ish..ape aku buat ni? tak boleh nak ingat ape lah. bile patah balik kat parking, haa.. betulla jumpe dah kunci rumah dalam kereta.

Masuk-masuk rumah je, nampak cot Mia, terus bergenang air mata..sedihla tinggal kat rumah, tapi anak-anak takde.

Sometimes aku rase thanks sangat kat bos aku, bagi aku peluang WFH, jadi aku dapatla manage emosi aku dulu sebelum naik keje minggu depan. tapi at the other side, rase macam lost pulak, dok rumah, tapi anak-anak takde, especially Mia. sebab dia kan tengah menyusu lagi.huhu

Aku ni punya dok terfikir-fikir sampaikan malam tadi aku mimpi aku dah sampai tempat keje, tapi lupa nak hantar Mia. dia ada dalam kereta..Nauzubillah...jauhkan aku dari terleka macam tu Ya Allah.. lindungi anak-anak aku Ya Allah.

So petang ni pulak kita jumpa semula ye anak-anak..

Oklah, ibu nak start semula rutin nursing ibu setelah ditinggalkan 5 tahun lepas...

tu dia, sampai 2 beg, 1bakul utk hari pertama Mia..beg hitam tu, beg nursing ibu, standby siap-siap..pink 2 tu beg Maritza dengan Musfira


No comments:

Post a Comment