Wednesday 20 August 2014

Khasiat daun jintan





Assalamualaikum...
hai, korang pernah dengar daun jintan? daun jinten?..
haa..ni la rupa daun jintan ni. tapi dia takde kene mengena dengan jintan hitam, jintan putih tu semua ye..pokok ni rasanya berasal dari indonesia...kalau tanya orang-orang sana mesti diorang tahu.
pokok ni dah lama aku tanam kat rumah..tapi tak pernah aku cuba khasiat dia. kawan aku yang bagi daun ni. dia suruh lempar je kat dalam pasu, nanti tumbuh la..senang sangat dia membiak..
nak bagi dia gemuk-gemuk, tabur je kepala ngn tahi ikan bilis. gemuk la dia, macam kat rumah aku.

sebelum ni kawan aku pernah cerita, asal anak dia batuk je dia lenyekkan daun ni, amik air daun, then dilute dengan air, then bagi anak minum..insyaAllah sihat, tak batuk dah...
kalau dia batuk, dia amik sehelai ke 2 helai ke, lenyek-lenyek, then dia minum air tu..

ok, aku pun amik, tanam sampai 2 pasu lagi..
tapi aku tak pernah cuba...bila maritza batuk je, aku bagi ubat batuk...then batuk maritza pun ok.

tapi malam tadi, dia batuk teruk, sampai muntah-muntah. bagi susu muntah, bagi ubat muntah. semua muntah la..
last-last suami aku bagi idea bagi daun batuk..(sebelum ni aku tak tau nama daun ni, kitorang dok panggil daun batuk)
aku pun apa lagi...amik 3 helai. 1 aku lenyek-lenyek kan, campur dengan air bagi maritza minum...2 lagi aku lenyek-lenyekkan sapu kat leher ngan dada dia...sejuk agaknya selesa...alhamdulillah dia boleh tido, walaupun selang 3jam lepas tu dia bangun minta susu-batuk-muntah lagi...
at least dapat jugak dia tido..

pagi ni nekad, cari sumber. betul ke daun ni ubat batuk..jangan racun sudah..
akhirnya jumpa info yang meyakinkan....


"Daun jinten termasuk ke dalam tumbuhan Labiatae. Tanaman ini dikenal dengan nama daerah bangun - bangun, daun hati - hati, tramun, acerang, mahja cereng dan iwak. Tanaman ini banyak orang yang tidak tahu akan manfaat kandungannya untuk kesehatan tubuh manusia yang sangat banyak sekali. Berikut penyakit yang bisa disembuhkan dan cara penggunaannya dibawah ini.

Penyakit yang Dapat Disembuhkan dan cara penggunaanya :

Sariawan

Lima lembar daun segar dicuci bersih lalu dibilas dengan air matang. Daun yang sudah bersih lalu dikunyah perlahan - lahan, kemudian airnya diminum.

Demam

Daun segar 7 lembar dicuci bersih lalu dibilas dengan air matang, tumbuk sampai seperti bubur lalu diperas dan disaring, kemudian airnya diminum dan ampasnya dipakai untuk menggosok badan.

Asma dan Batuk

Daun segar 10 lembar cuci bersih dan bilas dengan air matang, tumbuk samapai halus lalu peras dan saring, kemudian airnya ditambahkan wijien dan minum.

Sakit Kepala

Daun segar dicuci bersih lalu dimemarkan, kemudian tempelkan di kepala dan pelipis.

Itulah manfaat dan khasiat daun jinten untuk kesehatan tubuh yang perlu kita ketahui untuk mengobati berbagai penyakit seperti yang tertera diatas sebagai pengobatan tradisional alalmi yang banyak sekali manfaatnya. Selamat mencobanya semoga bermanfaat.
"


"Daun Jintan
Nama Latin :
Plectranthus amboinicus (L.) Spreng.
Sinonim : Coleus amboinicus Lour. Coleus aromatica Benth.
Familia : Lamiaceae (Labiatae).

Daun-Jintan-Tanaman-Obat-Indonesia
  1. Deskripsi Tanaman
Daun jintan merupakan tanaman semak, menjalar. Batang berkayu, lunak, beruas-ruas. Ruas yang menempel di tanah akan tumbuh akar, batang muda berwarna hijau pucat. Daun tunggal, mudah patah, bentuk bulat telur, tebal, tepi beringgit, berabut, panjang 6-7 cm, lebar 5-6 cm, bertulang menyirip, warna hijau muda. Bunga majemuk, berbentuk tandan, mahkota bentuk mangkok warna ungu. Bagian yang Digunakan Seluruh bagian tumbuhan.
   2.  Nama Lokal
Nama SIMPLISIA Plectranthi amboinici Herba; Herba Daun Jintan.
   3.  Penyakit Yang Dapat Diobati
SIFAT KHAS Pedas, menetralkan, dan membersihkan darah. SIFAT KHAS Pedas, menetralkan, dan membersihkan darah. PENELITIAN Ifiwati Wibowo,1992. Fakultas Farmasi, WIDMAN. Pembimbing: Dra. Dien Ariani L. dan dr. Irwan S. Telah melakukan penelitian daya antibakteri ekstrak Daun Jintan terhadap kuman gram negatif dari penderita infeksi saluran kemih. Dari hasil penelitian tersebut, ternyata ekstrak Daun Jintan dapat menghambat pertumbuhan bakteri E. coli mulai konsentrasi 1,2 gr/ml dan bakteri P. mirabilis mulai konsentrasi 1,0 g/ml.
   4.  Khasiat
Daun Jintan berguna untuk -Asma. -Batuk. -Bayi muntah. -Bronkhitis. -Demam. -Mulas. -Pencernaan tidak baik. -Radang saluran kandung kemih. -Sariawan perut. -Sakit kepala. RAMUAN DAN TAKARAN Batuk Ramuan: Daun Jintan segar 7 helai Air 100 ml Cara pembuatan: Dibuat infus atau diseduh. Cara pemakaian: Diminum 2 kali sehari, pagi dan sore, tiap kali minum 100 ml. Lama pengobatan: Diulang selama 14 hari. Sariawan Perut (Panas Dalam) Ramuan: Daun Jintan segar 1 gram Daun Saga segar 3 gram Herba Pegagan segar 3 gram Daun Sirih segar 3 helai Kulit Kayu Turi 4 gram Air 110 ml Cara pembuatan: Dibuat infus atau dipipis. Cara pemakaian: Diminum 1 kali sehari 100 ml (infus). Apabila dibuat pipisan diminum 1 kali sehari 1/4 cangkir. Lama pengobatan: Diulang selama 7 hari. Bayi Muntah Kalau bayi sering muntah dan masih menyusui pada ibunya. Muntah tersebut disebabkan karena ibunya makan makanan yang amis seperti ikan, udang, dll. Ramuan: Daun Jintan segar 2 helai Cara pemakaian: Untuk mengobati hal tersebut, ibunya sebaiknya mengunyah Daun Jintan dan cairannya ditelan. Lama pengobatan: 3 kali sehari, pagi, siang, dan sore hari, tiap kali 2 helai Daun jintan yang masih segar. Sakit Kepala Ramuan: Daun Jintan segar 2 helai Daun Legundi segar 2 helai Rimpang Jahe merah 1 rimpang Rimpang Bangle secukupnya Air secukupnya Cara pembuatan: Dipipis hingga berbentuk pasta. Cara pemakaian: Dioleskan ke pelipis dan di belakang telinga. Bila ada, dapat ditambahkan minyak kelonyo.
  5. Kandungan
Minyak atsiri, mengandung fenol, dan senyawa kalium.
"


insyaAllah, lepas ni boleh cuba lagi..dah yakin. :)

2 comments:

  1. salam...puan tinggal kat mana? saya cari pokok ni sebab anak saya memang ada berubat dgn daun jintan ni..boleh tak kalau saya minta sikit utk ditanam? kalau boleh puan add FB saya khairul akmal atau we chat saya di dak mal. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, akmal email saya di mama.siti.12@gmail.com
      nanti saya reply ye lokasi

      Delete