Monday 25 August 2014

Set Berpantang - perlu atau tidak?

Assalamualaikum..
wah..debarnye rase bila dah mula nak kene story pasal berpantang..macam dah dekat sangat nak bersalin ye.
actually baru je nak masuk 32 minggu. insyaAllah ada banyak masa lagi.
tapi dah mula la pikir-pikir set berpantang mana yang aku nak guna nanti.

kalau ikut-ikutkan masa berpantangkan maritza dulu, aku beli set jamu (jamu 2 botol, manjakani 2 botol)+ pilis sebungkus  +param sebungkus dari nenek kampung - kakak aku belikan...harga RM100.
tapi satu pun tak abis, siap param ngan pilis tak guna langsung. alasannya susah untuk aku nak handle anak kalau dah badan aku berhabuk-habuk.jamu sebab dah gap 3minggu tak makan, maka aku malas la nak makan. risau anak ruam pulak.sebelum tu 2minggu dia kuning.

lepastu aku ada beli mandian herba dari kedai sensei - RM50
pun tak habis jugak. sebab aku tak rasa pun segar mandi dengan mandian herba tu

bengkung, aku ada satu. beli ngan kawan aku...hmm aku pakai kadang-kadang, sebab lepas buang air bengkung jadi longgar, aku tak selesa dah

minyak halia bara - yang ni aku rajin sapu kat perut. sebab mudah kan..kaki-kaki sume aku lumur..

so kali ni, aku rasa aku nak cari yang mudah, dan yang betul-betul praktikal.
jadi set berpantang aku taknak la jamu-jamu ni.
aku nak makan set vitamin yang hospital bagi (vit c + B complex + iron) kalau tak cukup beli shaklee.
untuk perapat - aku ada beli harum malam sebelum tau pregnant aritu, so bole la guna tu je. nanti dah lepas pantang baru cari lagi benda-benda lain.
untuk pilis - aku rasa macam nak cari minyak anugerah, ke minyak ape-ape la..yang selesa dan wangi...
param- pakai je minyak halia bara tu
bengkung - cari balik bengkung lama, lepas tu order 1 lagi bengkung yang macam barut tu dari kawan aku..
haa..aku rasa dah cukup la tu.
tungku- aku dah cari batu sungai aritu, nanti aku nak bungkus je batu tu dengan daun-daun..
untuk mandian - tenggokla kalau mandian herba aku tak expired, guna je balik. kalau dah expired, beli yang best sikit..amway ke NR ke..beli loose item je.
nanti bila aku dah sediakan semua tu, aku update balik ye, untuk rujukan aku jugak dimasa akan datang...

No comments:

Post a Comment